nuffnang header

Tuesday 13 January 2015

Virus Parvo Yang Sangat Bahaya Kepada Kucing

Hi, Assalamualaikum..

Hari ni kita nak cakap pasal benda serius sikit. Bukan pasal manusia tapi pasal living creature jugak iaitu pasal kucing. Topik ni serius sebab kita nak cakap pasal virus yang boleh membawa maut kepada kucing.

Kepada pencinta dan pembela kucing, ramai yang actually clueless lagi pasal virus kan. Certain org cakap, "dah berpuluh tahun saya bela kucing, sume sihat2 je takde pun yang sakit". Hehe. Betul lah tu, kita pun bela kucing dari kecik jugak, tak pernah nampak pun dorg sakit and terus mati. Tapi tu dulu masa kita kecik2 lagi. 2 tahun lepas lah yang merubah segala-gala nya. Ceyhh ayat. Haha.

Cerita nya begini, housemate kita bawak kucing dia ke vet untuk dimandulkan. Sebab kucing dia cepat sangat beranak. Lepas beranak, pregnant lagi, beranak lagi, pregnant lagi. Jadi, dia pun bawak lah kucing tu pegi mandul walaupun kucing tu ada anak2 yang masih menyusu. Mandul tu di buat dalam 1 hari je, pagi hantar dan petang boleh ambil balik dan vet tak suruh vaksin dulu sebelum operation tu. Ada 2 masalah di sini sebenarnya.

 (1) Sepatutnya vet suruh vaksin dulu at least 1 kali sebelum bawak untuk pemandulan. Kenapa? Sebab di vet dah bercampur bermacam jenis kucing (ada vet yg ambil patient anjing jugak), bermacam jenis penyakit dan bakteria yang ada di vet sebenar nya. Vaksin perlu untuk membantu badan kucing untuk melawan bakteria2 asing yang menyerang diorg especially di tempat baru.

(2) Memang banyak vet yang buat sesi pemandulan 1 hari sahaja. Tapi kalau macam tu, di rumah kena ada penjagaan yang rapi sebab kucing betina ambil masa yang lama untuk heal atau sembuh. Sekurang-kurangnya 2 minggu. Ada vet yang menyediakan free boarding 3 hari selepas operation. Salah satu daripadanya Klinik Haiwan & Surgeri Taman Equine. Bagi saya ini lagi baik daripada terus ambil bawa balik rumah dalam masa 1 hari. Kalau yang ada duit lebih boleh bayar untuk tambah hari supaya kucing tu di jaga di vet sampai sembuh luka operation tu.

Itu cerita kesalahan di vet yang dihantar tu. Yang lebih sedihnya, selepas kucing di bawa balik, biasalah dia akan lemah. Sehari lepas tu cage dibuka lah untuk dia jumpa anak2 dia dan menyusu (tak pasti sebenarnya boleh tak menyusu lepas operate tapi perut dia sepatutnya sakit lah masa tu). Dan selepas dari tu, anak2 yang menyusu tu mati satu per satu. Kita boleh nampak macam mana seksanya dorg mati, sebab dorg akan muntah kosong hijau/kuning dan akan keep cakap2 dgn kita (mungkin nak cakap yang dorg sangat sakit masa tu) dan ada yang masuk toilet sebab rasa panas. Ya Allah nak menitis mata rasa time type ni. Sebab teringat balik. Dan anak2 tu mati 1 demi 1 dalam masa seminggu. Si ibu pulak lepas tu masih macam tak sihat. Mulut berbau, air liur meleleh dan housemate bawa ke vet semula. Vet tu cakap takde masalah dengan operation mandul tu, tapi kucing tu dah terkena virus. ........................ Boleh tak rasa nak marah... kita yang dengar ni pun sakit hati. Memang la takde masalah mandul tapi vaksin adalah benda yang basic kooottt!!  Nak hantar boarding pun orang wajib kan untuk vaksin, ini kan pulak melibatkan operation. Adoiii laaaaah. Jadi ceritanya, akhirnya si ibu kucing pun meninggal selepas tu.

Kepada yang tak tahu, virus tu bukan hanya melekat kat badan kucing, dia boleh hidup di sekitar rumah jugak. Sebab tu kalau ada kucing yang mati sebab virus, doctor akan suruh kita basuh rumah and basuh semua peralatan kucing dengan clorox. Ada seekor lagi kucing yang ada masa tu, kucing yang saya jaga. Umur dia dalam  4 bulan masa tu, selepas yang lain2 tu dah takde, kucing yang saya jaga tu murung lah sedikit. Lepas tu nampak mcm dia duduk cara kucing sakit. Macam tak selesa. Then nampak cara dia telan air liur mcm susah. Dah sudah, kita takut lah kalau dia terkena virus tu. Bawak lah pergi vet untuk check dan buat apa yang patut. Niat di hati nak vaksin. (Masa tu jahil lagi, kucing yang tak sihat or demam tak boleh vaksin ye tuan2 dan puan2). So cerita la dekat doc apa yang jadi semuanya. Dia ada tanya lah pasal simptom2 lain. Disebabkan dia masih lagi selamat, takde simptom lain selain air liur meleleh tu, doc sarankan bagi dia makan ubat antibody. Nak vaksinkan tak boleh lagi sbb doc check2 perut dia and rasa macam pregnant. (Tapi lepas tu dia tak pregnant pun, atau keguguran awal mungkin). Lepas bagi ubat antibody tu Alhamdulillah dia sihat terus sampai sekarang.

Point yang penting kat sini, virus tu virus apa? Virus tu namanya FPV, nama panjang nak kena type jugak ke kat sini? Sila google lah ek sebab panjang sangat. Ataupun orang panggil virus parvo. Virus ni bahaya sebab dia akan makan sel darah putih kucing dalam masa yang sangat singkat. Tak sampai seminggu kucing dah boleh takde. Memang kucing dah susah nak sembuh once dia dah terkena virus ni. Kita dah experience depan mata, jadi dah tau macam mana seksanya dorg bila dah terkena.

Macam mana nak elakkan kucing kita daripada terkena virus ni? Caranya adalah vaksin. Ada orang memang skeptikal dengan vaksin. Katanya anak dia sendiri dia tak vaksin kan, ini kan pulak kucing sebab tu semua agenda barat. Vaksin lah sebenarnya pembawa penyakit. * Krikk krikk krikk* . Taknak condemn fahaman orang lain, kalau dia berpendapat macam itu, takpelah. Tapi ni pendapat saya. Kita tengok surat beranak kita pun ada rekod vaksin 3x. Itu pun zaman 1989. Ni dah zaman 2015 masih lagi orang taknak terima vaksin. Takpelah, yang kita pasti selama hidup ni alhamdulillah kita jarang sakit walaupun yang sakit ringan2. Demam kadang2 tu biasa lah. Tapi kalau setakat kena hujan ke ape ke, memang tak demam walaupun tak terus mandi lepas tu. Panadol kita jaranggg sangat makan selama 26 tahun hidup ni. Sama lah jugak dengan kucing. Diorang pun perlukan vaksin untuk tolong badan diorang melawan penyakit.

Tapi... tapi.. ada banyak jugak kes kucing mati selepas vaksin tau. KENAPA? Ada banyak faktor sebenar nya. Seeloknya kucing dihantar vaksin selepas 3 bulan. Sebab badan dia dah stabil masa tu dan boleh terima ubat dari luar. Kebanyakan kes kucing mati selepas vaksin adalah kucing yang masih kecil. Kadang2 bawah 2 bulan. Haih. Ada 4 syarat utama untuk kucing tu boleh divaksin. (1) Kucing sihat and aktif ke tak. Sebelum vaksin doctor akan tanya kucing ni kat rumah macam mana, ada macam demam2 tak. (2) Macam mana dia punya poo. Ada cirit tak? Kalau cirit mungkin kucing tu tak sihat masa tu dan tak boleh vaksin ye. (3) Doctor akan check berat kucing tersebut. Tak pasti berat yang sepatutnya sebab kita bukan vet ye tapi sangat2 sarankan berat dorg dah 1kg ke atas. (4) Doctor akan masukkan (atau sula, hehe) termometer kat bontot kucing tu untuk check suhu badan kucing. Kalau semua empat2 ni pass, baru boleh vaksin.

Selepas vaksin, 1 lagi hal. Ada yang mandikan kucing pulak. No no no. You cannot mandikan kucing seminggu selepas vaksin. Doctor akan bagitau jadi dengar betul2 apa yang doctor bagitau. Kalau doctor tak bagitau, sila tukar klinik anda okayh. Dan ubat dan kandungan vaksin berbeza ikut brand yang vet tu guna. Ada yang mungkin tak serasi dengan kucing kita, sebab tu la ada masalah selepas vaksin. Selepas vaksin doctor akan pesan jugak, kalau kucing macam demam, sila bawa balik ke vet. Setakat ni kucing2 yang kita vaksin semua sihat2. Takde masalah selepas vaksin. Dah complete 3x vaksin, dan selepas 3 bulan berturut2 vaksin, hanya tinggal yearly vaksin sahaja. 

Okay last info, kalau vaksin kena 3 bulan keatas seeloknya, macam mana pulak untuk kitten bawah 3 bulan? Diorg lagi la senang kena virus dan takde protection. Kan? Ada solution dan pencegah nya. Kan kita ada cerita kat atas kan pasal kucing kita tak boleh nak vaksin sebab suspected pregnant tapi doctor suruh bagi ubat antibody. Ubat yang sama boleh juga bagi dekat kitten seawal umur dorg 2 minggu. 

Ni lah ubat yang diperkatakan. Vetri DMG Liquid - RM38 . Kebanyakan vet/klinik ada jual brand ni. Kalau petshop biasa mostly jual brand lain. Tapi I'll stick with this brand. Sorry pic kurang jelas sebab snap dari phone aje. Btw, Vetri Dmg ni ada juga bentuk pil tapi liquid lagi lagi lagi senang nak feed kucing sebenarnya. Picit je masukkan cecair dalam mulut and dorg akan tertelan. Untuk kucing yang tak sakit pun boleh makan ye, sebab ni untuk boost antibody, kira supplement jugak
Terlanjur cerita pasal ubat, nak share 1 lagi ubat bagus. Ni ubat mata, ada kitten kita 2 ekor mata bertaik mata, kadang2 sampai tak boleh bukak especially time bangun pagi. Lepas letak ubat ni kat mata, zass! Terus cantik gila mata dorg. Walaupun kat description tu tulis kena letak 2-3 kali sampai mata dorg ok, pakaikan sekali je kat dorg terus ok sampai sekarang. Tak tau nak sebut nama apa ubat ni, maybe LC kot. Haha so LC - RM9.50 dan RM8.50 untuk harga VIP di Pet Micasa

Okayyy done cerita pasal benda serius, now to end this entry, kita nak spam gambar2 kucing kita yang sekarang 9 ekor ni. Hehe

Budak ni namanya Lola, the household of the family. Dia lah mak dan nenek untuk kucing2 yang dekat rumah ni sekarang

Ini anak2 Lola, semua dah dewasa. Yang hitam tu Tamminie namanya, dah ada anak. Yang pic kanan atas tu Mok, dah membesar jadi jantan pondan, dan yang di bawah kanan tu Babu. Tapi Babu dah hilang sebab kena kejar dengan kucing jantan di luar rumah. Mungkin dia lari and sesat, tapi dah jalan2 1 kawasan residential tetap tak jumpa. Harap2 ada yang menjaga dia dengan baik. Hmm

This is another photo of Mok Pondan. Hehe. Tengok tu, sibuk je dia nak tengok cermin jugak. Nak dapatkan tips kecantikan kerrrrrrr..?? Haha

Ini anak2 Tamminie. Dorg la budak paling ganas sekali buat masa sekarang. Habis rumah bersepah sebab dorg. Nak2 pulak dorg ajak mak and pakcik dorg main sekali. Memang tunggang terbalik lah rumah

Ini budak paling kecik dalam rumah ni. Anak Lola 3rd batch, dorg pun semakin mengganas sekarang tapi versi lemah lembut sikit.

Hehe. Dannnnn kita baru rescue 3 ekor lagi anak kucing. Adoi doi doi. Tu memang totally kucing lain tapi kita rescue sebab dorg macam tak terjaga. So kena jaga lah kejap sampai besar sikit and rehome kan dorg kepada family baru. Tapi pic dorg tak ambil, malas. Huhu.

Till then... senyum and sengih selalu... Byeeeee!!~~

p/s: jangan lupa sertai My First GiveAway Contest kalau nak menang set kurung untuk raya haji ni ;)

38 comments:

  1. Hai..nak tanya mana boleh beli vetri dmg liquid tu ye?saya ada beli haritu kat klinik vet kat sini tpi harga dia 2 kali ganda dari harga awk dpt tu..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi awk.. mmg mahal kat tempat lain. Yg sy beli dekat tmpt tu, harga latest haritu rm38 dekat St Angels seri kembangan. Tp tu sebelum gst implemented. Tak tahu berapa hrga sekarang. Last weekend hritu nak pergi beli tp tutup pulak on sunday. So sy pergi vet yg sy selalu bwk kucing for treatment, klinik haiwan & surgery taman equine. Dia jual 30ml-rm55. So no choice beli jelah. Yg St Angels tu klau nak try tgk, kedai dia dekat corner, belah kedai2 opposite Aeon Taman Equine.

      Delete
    2. apa nama kedai yg jual dmg tu

      Delete
    3. rm 38 tu berapa ml

      Delete
  2. Ohh..yeke..dekat juga dengan tmpat saya,saya duduk puchong je..nanti nak pergilah cari kat situ coz murah sgt..tqvm for sharing ya..😘😘

    ReplyDelete
  3. Share eh sukatan mcmna nak bg thanks ;)

    ReplyDelete
  4. thing is, sy dah beli DMG ni dah 2 times dekat vet (terkejut tgok your price murah). yangg confuse sekarang ni, 1st time beli dulu, doc ckp bagi 0.5ml untuk kitten 3 bulan. 2nd time beli, pembantu pula yang pesan bagi 2 drops utk kitten 3 bulan juga. different kittens cuma 2nd kitten ni underweight. but 0.5ml dan 2 drops tu jauh sgt beza tuh. confuse sbnrnya berapa sukatan kena bagi? u selalu bg sukatan mcmna? skrg ni xguna lagi DMG yg beli 2nd tu sbb x berani bagi lagi T__T

    ReplyDelete
    Replies
    1. DMG dua2 tu jenis sama brand ke? Mana lah tau kan maybe sukatan lain ikut brand ke. Tp nak selamat utk kitten 3 bulan bg 0.5ml je awk. Masa cat sy umur 3-4 bln mcm tu pun doc suruh bg 0.5ml je walaupun masa tu cat tu tgh x sihat (meaning takde extra ml pun even keadaan cat tu xsihat). Kalau dh dewasa baru bg 1ml

      Delete
    2. yes. the same exactly mcm dlm gambar. same brand. alright! thanks for info! ^^

      Delete
  5. comelnya kucing-kucing awakkkk......info yang sangat berguna.... =))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you awakk.. and thanks for reading too!! =))

      Delete
  6. Boleh x kalau nak mintak belikan yg DMG tu? Sbb kucing sy baru mati semalam.. Takut yg lain berjangkit pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak kawasan mana?ros kat n9.kat bahau ada.ros pun ada beli tapi yang tablet tapi macam hati ayam.brand sama.

      sorry ros nak buat list nak masuk dalam group wasap family kucing.nak fau area mana ye awak?nak tambah dalam list

      kawasan parvo : -

      kuala pilah
      gemas
      tampin
      perak
      selayang
      bukit mahkota

      Delete
  7. Kucing saya tengah kena sekarang nie...saya risau klau dye xdpt sihat seperti biasa

    ReplyDelete
  8. Kucing saya tengah kena sekarang nie...saya risau klau dye xdpt sihat seperti biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak boleh tau area mana?
      nak letak dalam senarai.

      kawasan parvo : -

      kuala pilah
      gemas
      tampin
      perak
      selayang
      bukit mahkota

      Delete
  9. Kucing sy br kene attack ngn fpv raya ke3..siang npk simptom,mlm da mati..n mlm td,120716,2337hours,sekor lg da mati..skg ade 2ekor lg npk simptom..btul2 blur time yg first mati..da tawakal je yg lg 2ekor nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara penjagaan parvo.
      beli.dmg 124mg kat vet pastu campurkan dengan pati ayam brand.bagi guna satu syringe penuh 2jam sekali.setiap 2jam.jangan mandikan jangan bagi makan lain jangan bagi minuman lain.asingkan dari kucing lain.semua tempat dia pergi ke cage dia tempat tidur ,tempat poo ,makan minum semua kena cuci guna clorox.kita nak pegang dia guna glove.lepas pegang dia nak pegang kucing lain paling selamat cuci tangan dengan air clorox dulu.then sampai sekarang ni ros pasang colok yang ada kemenyan dalam rumah.sebab 2dah pergi kena parvo ada tinggal 8 ni alhamdulillah sihat je.tapi vorus ni melalui angin kan.
      kemenyan kan rumah tu untuk keringkan wap udara dalam rumah tu.
      kita iktiar je kan.
      then sekarang pun ros bagi dmg brand sama kat atas tapi dalam bentuk macam tablet.dia macam hati ayam camtu tapi tablet.120tablet rm58.
      siapa tahu ada lagi murah tak?
      tu jelah perkongsian ros.

      Delete
    2. cara penjagaan parvo.
      beli.dmg 124mg kat vet pastu campurkan dengan pati ayam brand.bagi guna satu syringe penuh 2jam sekali.setiap 2jam.jangan mandikan jangan bagi makan lain jangan bagi minuman lain.asingkan dari kucing lain.semua tempat dia pergi ke cage dia tempat tidur ,tempat poo ,makan minum semua kena cuci guna clorox.kita nak pegang dia guna glove.lepas pegang dia nak pegang kucing lain paling selamat cuci tangan dengan air clorox dulu.then sampai sekarang ni ros pasang colok yang ada kemenyan dalam rumah.sebab 2dah pergi kena parvo ada tinggal 8 ni alhamdulillah sihat je.tapi vorus ni melalui angin kan.
      kemenyan kan rumah tu untuk keringkan wap udara dalam rumah tu.
      kita iktiar je kan.
      then sekarang pun ros bagi dmg brand sama kat atas tapi dalam bentuk macam tablet.dia macam hati ayam camtu tapi tablet.120tablet rm58.
      siapa tahu ada lagi murah tak?
      tu jelah perkongsian ros.

      Delete
    3. salam mei alfillah.. boleh hubungi saya tak.. atau mei boleh tinggalkan nombor untuk dihubungi? nombor saya 019-2917903.berkenaan tablet dmg dan cara penjagaan kucing yg sakit. harap mei dpt whatsapp atau hubungi saya. terimakasih

      Delete
  10. Kucing sy br kene attack ngn fpv raya ke3..siang npk simptom,mlm da mati..n mlm td,120716,2337hours,sekor lg da mati..skg ade 2ekor lg npk simptom..btul2 blur time yg first mati..da tawakal je yg lg 2ekor nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. mcm mana dgr yg 2 ekor lagi tu.. harap2 x berjangkit..

      Delete
  11. Kucing sy dh 3 ari di sah kn virus parvo ni .. Bwk veterina sbb kes bisol luka akibat dr bergaduh dgn kucing luar .. Dok ckp luka jd bisol jd kena stay klinik 3 ari .. Dh wat surgery ari jumaat sabtu dr call soh dtg klinik .. Dok ckp pg sabtu tibe2 tgk dia berak cair dan hitam test najis positif virus parvo trus dia soh bwk blik ... Tgh bg ubat .. Force feed .. Lg ni sy buat pulk air orali buat sndri tok hidrat dia .. Sbb dia x de selera nk ..theb takot kurang minum air.. Tp dia xde demam or munth2 cuma cirit birit berdarah.. Suara sampi xde .. Ni tgh tunggy multivitamin transfer factor..khusus tok sistem imun dia..doktor ckp sistem imun dia penting tok dia lawn sakit dia ni .. Serta support dr owner.. Moga allah sembuhkn gucci sy ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. sorry late reply.. how's your gucci now? yes byk dgr jugak pasal transfer factor tp x pernah try sebab mostly kucing sy serasi dgn vetri dmg

      Delete
  12. Nak tanya, vetri dmg ni masih harga yang sama ke di st angel? Rm38?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah naik harga awk..utk botol kecik jenis liquid paling murah rm55, botol besar rm150.. ni harga last yg sy beli last year..

      Delete
    2. ni harga sy beli dkt Klinik Haiwan & Surgeri Taman Equine

      Delete
    3. Ada botol besar ke. Sy beli sama mcm dalam pic tu 30ml je rm65. Mahal tp terpaksa la sbb x da pilihan

      Delete
  13. sy beli RM85 30ml...beli je la dah kat sana je yg ada jual d kawasan saya.. huhuuhu~

    ReplyDelete
  14. Hi salam..sesiapa yg ingin beli dmg tu boleh wassap saya 01162309088 dan kita juga perlu standby di rumah penyedut udara atau penapis air bersih juga.utk dmg tu masuk gst rm68.00

    ReplyDelete